Corporate Travel Protection: Need to Have it or Nice to Have it?

Προστασία των Στελεχών που Ταξιδεύουν: Είναι καλό να υπάρχει, ή Απαραίτητο να Υπάρχει;

Αυτό το ταξίδι (ένα από τα πολλά μέσα στον χρόνο) θα μετατραπεί σε εφιάλτη, για το στέλεχος στο εξωτερικό και για τον Διευθυντή του HR στο γραφείο.

Ανώτατο  στέλεχος ενώ βρισκόταν σε επαγγελματικό ταξίδι στην Ινδία αποφάσισε  να περάσει το Σαββατοκύριακο με τη σύζυγό του σε ένα κοντικό ειδυλλιακό νησί. Ξαφνικά αρρωσταίνει με πυρετό, ναυτία και έμετο. Απώλεια συγκέντρωσης και προσανατολισμού στη συνέχεια, με υπνηλία και λήθαργο, καθώς και απώλεια της όρασης και επιληπτικές κρίσεις. Ένας τοπικός καταστηματάρχης, ο οποίος  μετά βίας μιλούσε αγγλικά,  μπόρεσε τελικά να τους κατευθύνει σε έναν τοπικό γιατρό. Λόγω της πολυπλοκότητας και της σοβαρότητας των συμπτωμάτων, ο τοπικός γιατρός συνέστησε ο ασθενής να μεταφερθεί σε ένα μεγάλο διεθνές νοσοκομείο στην ηπειρωτική χώρα.Η σύζυγος του στελέχους απεγνωσμένα άρχισε τις ενέργειες προκειμένου να εξασφαλίσει τη διακομιδή στο διεθνές νοσοκομείο. Μετά από πάνω από έξι ώρες το ζευγάρι έφτασε στο νοσοκομείο, με τον σύζυγο σχεδόν αναίσθητο, με αιμορραγία από τη μύτη και το στόμα. Με σπασμένα αγγλικά, ο εφημερεύων γιατρός είπε στην κυρία ότι ο σύζυγός της διέτρεχε θανάσιμο κίνδυνο λόγω οξείας μηνιγγίτιδας, και απαιτείτο εισαγωγή σε μονάδα εντατικής θεραπείας για φροντίδα και υποστήριξη των ζωτικών λειτουργιών, καθημερινές μεταγγίσεις αίματος και αιμοκάθαρση. Δίχως πρόσβαση σε μια δεύτερη ιατρική γνωμάτευση ή σε πληροφορίες σχετικά με την δυνατότητα του νοσοκομείου να παρέχει “Δυτικού τύπου” υπηρεσίες εντατικής θεραπείας, η σύζυγος δεν είχε άλλη επιλογή παρά να δώσει τη συγκατάθεσή της σε ό,τι πρότειναν οι γιατροί και να τους εμπιστευθεί τη ζωή του συζύγου της.

Μετά από έξι εβδομάδες στο νοσοκομείο, η κατάσταση είχε βελτιωθεί και μπορούσαν πλέον να επιστρέψουν στην πατρίδα τους έστω και αν ο ασθενής δεν είχε ανακάμψει πλήρως. Η σύζυγος είχε και πάλι να οργανώσει τη διακομιδή με ασθενοφόρο τόσο προς στο αεροδρόμιο για την αναχώρηση, όσο και κατά την άφιξη στον προοριμό τους για την επιστροφή στην κατοικία τους. Αν και η ασφάλιση υγείας που είχαν πλήρωσε το μεγαλύτερο μέρος από τις δαπάνες του νοσοκομείου, οι ίδιοι επιβαρύνθηκαν με αρκετές χιλιάδες ευρώ για την αερομεταφορά και τις μετακινήσεις με ασθενοφόρα. Η οικονομική επιβάρυνση ήταν επί πλέον της ταλαιπωρίας και του άγχους για την εξέλιξη μιας τόσο σοβαρής κατάστασης σε ξένο τόπο.

Με όλο και περισσότερα στελέχη να ταξιδεύουν στο εξωτερικό, στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη αγορά, τα περίπλοκα αυτά ιατρικά περιστατικά με δαπανηρές και οδυνηρές συνέπειες, βρίσκονται σε έξαρση. Και ενώ η ασφαλιστική κάλυψη ζωής, περίθαλψης, αναπηρίας, παρέχει κάποιο βαθμό οικονομικής προστασίας, οι όροι και οι προϋποθέσεις περιορίζονται στο ιατρικό μέρος και δεν καλύπτουν συνολικά την ασθένεια ή το ατύχημα στο εξωτερικό και όχι μόνο οικονομικά αλλά και  από πλευράς διαχείρισης του περιστατικού.

Προκαλεί όντως έκπληξη όταν επιχειρήσεις όσο και στελέχη δείχνουν να θεωρούν δεδομένο ότι το υψηλό επίπεδο γιατρών και νοσοκομειακών εγκαταστάσεων “Δυτικού τύπου”, είναι διαθέσιμο σε όλες τις χώρες του κόσμου. Δυστυχώς, το υψηλό επίπεδο της ιατρικής περίθαλψης και επικοινωνίας γιατρού-ασθενή που αποτελεί κανόνα για τον δυτικό κόσμο, στις αναδυόμενες χώρες και τις οικονομίες, στην καλύτερη περίπτωση, μόνο αποσπασματικά συναντάται.

Τρομοκρατικές επιθέσεις. Πολιτικές αναταραχές. Επιδημίες που ξεσπούν σε διάφορα μέρη του κόσμου. Είναι μόνο μερικά από όσα μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στο ταξίδι ενός στελέχους. Αυτά τα περιστατικά μπορούν να συμβούν οπουδήποτε αλλά σε μεγαλύτερη συχνότητα και ένταση εντοπίζονται όλο και περισσότερο στις αναδυόμενες χώρες.

Τα συστήματα υγείας, η ιατρική ασφάλιση, οι κανόνες των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης, οι κανονισμοί, μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα, με αποτέλεσμα μια εντελώς διαφορετική εμπειρία από ό,τι στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ. ‘Οχι μόνο μπορεί να υπάρχουν τα γλωσσικά εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν, αλλά και η λειτουργία του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης και επειγόντων ιατρικών υπηρεσιών, μπορεί να είναι εντελώς διαφορετική. Για παράδειγμα, πολλές χώρες έχουν έναν ενιαίο αριθμό κλήσης για τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (όπως το 112 στην Ευρώπη ή το 911 στις ΗΠΑ). Αλλά στην Ινδία, υπάρχουν 102 διαφορετικοί αριθμοί έκτακτης ανάγκης σε 28 κρατίδια-πολιτείες και επτά ομόσπονδες περιφέρειες.

Ασχέτως του πόση  πείρα μπορεί να έχει ένας οργανισμός ή ένας εργαζόμενος, στα ταξίδια στο εξωτερικό, είναι ουσιαστικά αδύνατο να κατέχει τις περίπλοκες λεπτομέρειες των συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης κάθε χώρας. Οι υπηρεσίες ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ταξιδιωτικής βοήθειας είναι το κλειδί για την παροχή ποιοτικής και με χαμηλό κόστος ιατρικής περίθαλψης και ταξιδιωτικής βοήθειας σε όσουν ταξιδεύουν στο εξωτερικό.

Μία ιατρικής φύσεως κρίση σε ξένη χώρα είναι ευκολότερα διαχειρίσιμη μέσω ένός ολοκληρωμένου ταξιδιωτικού πρόγραμματος ιατρικής βοήθειας.

Στις 5:00’ π.μ. σε μια αφρικανική χώρα, ένα  στέλεχος σε επαγγελματικό ταξίδι, μόλις ξύπνησε στο ξενοδοχείο με έντονο πόνο στο στήθος της. Ο εργοδότης της, μια εταιρεία με έδρα την ΕΕ, παρέχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ταξιδιωτικής βοήθειας για τους υπαλλήλους που ταξιδεύουν στο εξωτερικό, οι οποίοι έχουν ενημερωθεί με λεπτομέρειες για το πώς να κάνουν χρήση των υπηρεσιών του, αν θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν ένα περιστατικό. Η κυρία καλεί την 24-ωρη γραμμή βοήθειας του ταξιδιωτικού προγράμματος και μιλάει με τον γιατρό. Παρόλο που τα συμπτώματα είναι ασαφή, ο γιατρός αποφασίζει να την στείλει σε ένα από τα συμβεβλημένα νοσοκομεία του προγράμματος στην περιοχή το οποίο παρέχει εξαιρετική φροντίδα.

Το κέντρο διαχείρισης περιστατικών του προγράμματος αναλαμβάνει τις συνεννοήσεις για την εισαγωγή και αμέσως ένα αυτοκίνητο φτάνει στο ξενοδοχείο της για να την οδηγήσει στο νοσοκομείο. Στις 8:30’ π.μ., ο γιατρός του προγράμματος βοηθείας καλεί το νοσοκομείο για την αξιολόγηση της κατάστασης της υγείας της. Η κατάσταση θεωρείται σοβαρή καθώς  επιβάλεται χειρουργική επέμβαση παράκαμψης των στενώσεων των αρτηριών (bypass).

Γνωρίζοντας ότι το καλύτερο νοσοκομείο για τέτοιου είδους επεμβάσεις βρίσκεται στο Γιοχάνεσμπουργκ, στη Νότια Αφρική, η ιατρική ομάδα του προγράμματος βοηθείας οργανώνει την αεροδιακομιδή, με πλήρη υποστήριξη εξοπλισμού μονάδας εντατικής θεραπείας και προσωπικό παρακολούθησης της ασθενούς. Στις 4:45’ το απόγευμα, έχει ολοκληρωθεί η χειρουργική επέμβαση τριπλού bypass σε ένα από τα κορυφαία νοσοκομεία για επεμβάσεις καρδιάς στην Αφρικανική ήπειρο. Δεδομένου ότι η κατάσταση της ασθενούς θα απαιτούσε παραμονή στο νοσοκομείο για περισσότερο από δύο εβδομάδες, το πρόγραμμα ταξιδιωτικής βοήθειάς της ανέλαβε τα έξοδα και οργάνωσε το ταξίδι του  συζύγου της στο Γιοχάνεσμπουργκ προκειμένου να μην είναι μόνη της στον ξένο τόπο.

Η συγκεκριμένη κυρία στάθηκε απίστευτα τυχερή μέσα στην ατυχία της. Η εταιρεία της είχε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ταξιδιωτικής βοήθειας με απρόσκοπτη διαχείριση και άψογο συντονισμό ενός ευρέως φάσματος υπηρεσιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Η βάση δεδομένων του προγράμματος με νοσοκομεία και κλινικές “Δυτικών προτύπων” άσκησης της Ιατρικής κατέστησε δυνατή την άμεση και υψηλής ποιότητας ιατρική φροντίδα που πιθανότατα της έσωσε τη ζωή της.

Ούτε η ίδια ούτε το προσωπικό Ανθρωπίνων Πόρων (HR) της εταιρείας χρειάστηκε να ασχοληθεί με οποιαδήποτε λεπτομέρεια της τελευταίας στιγμής, τόσο σχετικά με την εισαγωγή στο νοσοκομείο όσο και με τις χρηματικές προκαταβολές και γενικά με τη διαχείριση του συμβάντος. Το πρόγραμμα προέβλεπε επίσης την επι 24-ώρου βάσεως παρακολούθηση της κατάστασης της υγείας της, προκειμένου να εξασφαλίσει την επιτυχή έκβαση του περιστατικού.

Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ταξιδιωτικής βοήθειας είναι εις θέση να εξασφαλίσει το πλήρες φάσμα υπηρεσιών και μέσων για την αντιμετώπιση επειγόντων ιατρικών περιστατικών, συμπεριλαμβανομένης της επείγουσας ιατρικής παραπομπής στο κατάλληλο νοσοκομείο ή γιατρό, την έκτακτη ιατρική διακομιδή με οποιοδήποτε ταχύ και ασφαλές μέσο, εάν δεν εξασφαλίζεται η επιτόπια φροντίδα επιπέδου “Δυτικών ιατρικών” προτύπων, και τον  επαναπατρισμό εφ’όσον η υγεία του ασθενούς έχει αποκατασταθεί σε βαθμό που να επιτρέπει την επιστροφή στον τόπο κατοικίας του. Παράλληλα επί 24-ώρου βάσεως υπάρχει διαθέσιμη ομάδα γιατρών και ειδικών διαχείρισης περιστατικών, προκειμένου να κατατοπίσει, να συμβουλεύσει ή και να επιληφθεί κάθε κλήση για ιατρική φροντίδα και ταξιδιωτική υποστήριξη.

Ενώ η βοήθεια για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης για ασθενείς ή τραυματίες ταξιδιώτες αποτελούν συχνά τον ακρογωνιαίο λίθο του προγράμματος ταξιδιωτικής βοήθειας, υπάρχουν πολλές άλλες αντιξοότητες για τις οποίες ο ταξιδιώτης μπορεί να ζητήσει την συνδρομή του προγράμματος. Ως εκ τούτου, ένα ταξιδιωτικό πρόγραμμα βοηθείας είναι δυνατόν συχνά να παρέχει και άλλες υπηρεσίες, όπως:

  • Ταξιδιωτικές υπηρεσίες για τα μέλη της οικογενείας ή για κάποιον συνοδό του ασφαλισμένου στελέχους κατά τις επιβεβλημένες μετακινήσεις του, συμπεριλαμβανομένου του επαναπατρισμού του, ή για ένα παιδί που δεν μπορεί να ταξιδέψει μόνο του.
  • Υποστήριξη και βοήθεια για εσπευμένη εγκατάλειψη της χώρας λόγω πολιτικών αναταραχών ή τρομοκρατικών ενεργειών ή μιας επιδημίας.
  • Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (απώλεια εισιτηρίου και αντικατάσταση ταξιδιωτικών εγγράφων, καταβολή χρηματικού ποσού πρώτης ανάγκης, βοήθεια για ανεύρεση απολεσθέντων αποσκευών, υπηρεσίες μετάφρασης και διερμηνείας, μηνύματα έκτακτης ανάγκης).
  • Υπηρεσίες πληροφόρησης (βασικές ταξιδιωτικές πληροφορίες σχετικά με τα διαβατήρια και τις θεωρήσεις εισόδου (Visa), πολιτιστικές πληροφορίες, πληροφορίες για τον καιρό, θέματα εμβολιασμού και ανοσοποίησης, ταξιδιωτικές συμβουλές).
  • Νομικές υπηρεσίες (μεσολάβηση για κατάλληλη νομική υποστήριξη, καταβολή εγγύησης αποφυλάκισης).

Τα ολοκληρωμένα προγράμματα ταξιδιωτικής βοήθειας παρέχουν ζωτικής σημασίας βοήθεια, με πολύ λογικό κόστος, για τα στελέχη που ταξιδεύουν σε ολόκληρη τη χώρα, ή σε όλο τον κόσμο.Τα εταιρικά ταξίδια πρέπει να είναι συνυφασμένα με την επιτυχία και την κερδοφορία, όχι με τον φόβο, τον πόνο, και την αγωνία.

Share This