Protect Your Business from Faulty Products

Προστατέψτε την Επιχείρησή σας από Ελαττωματικά Προϊόντα –

Αποτρέψετε την Καταστροφή του Ονόματός σας Λόγω Ανακλήσεων Προϊόντων.

 

Είναι η είδηση που κανείς Δ/νων Σύμβουλος ή επιχειρηματίας δεν θέλει ποτέ να ακούσει:

Καταναλωτής επιδιώκει αποζημίωση για τραυματισμούς ή υλικές ζημιές που προκάλεσε ελαττωματικό προϊόν.

Μερικά συστατικά βρέθηκαν μολυσμένα από τον παραγωγό με βακτήρια Escherichia coli.

Η ετικέτα της σάλτσας ντομάτας δεν αναφέρει τα συστατικά του γάλακτος που περιέχει.

Αληθινές ιστορίες.

Τον Μάιο του 2011, ξέσπασε στη Γερμανία επιδημία του βακτηρίου Escherichia coli (E-coli), η οποία προκάλεσε 50 θανάτους και πάνω από 3.200 λοιμώξεις που συνδέονται με μολυσμένα λαχανικά. Από όσους μολύνθηκαν, πάνω από 800 διαγνώστηκαν με σοβαρή μορφή ασθένειας του εντέρου, με πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία τους.

Ενώ οι υπηρεσίες για την ασφάλεια των τροφίμων κατέβαλαν έντονες προσπάθειες για να εντοπίσουν την ακριβή εστία της μόλυνσης, οι υποψίες εστιάστηκαν στα βιολογικά αγγούρια που εισάγονταν από την Ισπανία και την Ολλανδία. Η Ισπανία αρνήθηκε να αναλάβει την ευθύνη, υποστηρίζοντας ότι τα ύποπτα αγγούρια ενδέχεται να έχουν μολυνθεί μετά την αναχώρηση από την Ισπανία.

Το πρόβλημα εντοπισμού της πηγής της μόλυνσης είναι σοβαρό. Ένας χονδρέμπορος μπορεί να έχει 10 διαφορετικούς προμηθευτές και τα δίχως σήμανση φρούτα και λαχανικά να εκτίθενται όλα μαζί στους πάγκους των μεταπωλητών. Για τον ίδιο λόγο η αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας τροφίμων δεν είναι πάντα ανιχνεύσιμη. Έτσι η ανάκληση ενός προϊόντος καθίσταται διαίτερα δύσκολη υπόθεση και η εξασφάλιση του καταναλωτή ακόμη δυσκολότερη.

Η επιδημία E-coli ήταν o δεύτερος διατροφικός εφιάλτης για τους Γερμανούς καταναλωτές μέσα στον ίδιο χρόνο. Τον Ιανουάριο, η εξαιρετικά τοξική, καρκινογόνα χημική ουσία διοξίνη, βρέθηκε σε αυγά, πουλερικά, και προϊόντα χοιρινού κρέατος. Οι κρίσεις αυτές έγιναν αιτία να στραφεί η προσοχή των αρχών στη βιομηχανία τροφίμων τόσο για την αυστηρή τήρηση την κανονιστικής νομοθεσίας όσο και για την υιοθέτηση προτύπων διαχείρισης κινδύνων.

Οι επιδημίες E-coli δεν είναι κάτι νέο. Το 1996, 12 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και περισσότεροι από 9.000 αρρώστησαν μετά την κατανάλωση μολυσμένων φύτρων ραπανιών στην Ιαπωνία. Στην πιο πρόσφατη σοβαρή επιδημία, φύτρες φασολιών που προέρχονταν από την περιοχή της Κάτω Σαξονίας στη Γερμανία εντοπίστηκαν να είναι η αιτία. Τα φύτρα, η βασική διατροφή σε τμήματα της Ασίας, έχουν συνδεθεί με 30 κρούσματα τροφικής δηλητηρίασης τα τελευταία 15 χρόνια και δεν είναι η μόνη πηγή μόλυνσης τροφίμων και σοβαρών λοιμώξεων.

Η συχνότητα και η σοβαρότητα περιπτώσεων ανάκλησης προϊόντων διατροφής τα τελευταία χρόνια έχουν ως συνέπεια την απομάκρυνση των τρομαγμένων καταναλωτών από τους πάγκους των λαχανικών καθώς και τον προβληματισμό κάθε επικεφαλής επιχείρησης τροφίμων μήπως το δικό τους προϊόν θα είναι το επόμενο.

Η βιομηχανία τροφίμων πήρε μια πικρή γεύση αυτής της πραγματικότητας με τη μαζική ανάκληση προϊόντων παρασκευασμένων με φυστίκια που είχαν μολυνθεί με σαλμονέλα και προέρχονταν από την Peanut Corporation of America (PCA). Μέχρι τον Μάρτιο του 2009, η ανάκληση περιελάμβανε περισσότερα από 3.200 προϊόντα, με τον αριθμό να αυξάνεται καθημερινά. Στη συνέχεια και ενώ ο θόρυβος έδειχνε να καταλαγιάζει, μια νέα ανάκληση φυστικιών τύπου “Αιγίνης” μολυσμένων με σαλμονέλα χτύπησε την αγορά.

Φυσικά, οι ανακλήσεις προϊόντων διατροφής δεν πλήττουν αποκλειστικά τη βιομηχανία ξηρών καρπών. Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2008, στον ιστότοπο της αμερικανικής Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) αναφέρονταν 33 περιπτώσεις ανάκλησης τροφίμων “Class I”. Ας σημειωθεί ότι ως “Class I” χαρακτηρίζονται οι πλέον σοβαρές περιπτώσεις ανάκλησης μολυσμένων τροφίμων, τα οποία εφόσον καταναλωθούν έχουν βάσιμες πιθανότητες να προκαλέσουν έως και τον θάνατο του καταναλωτή, ή σε περιιπτώσεις εγκύων γυναικών τον θάνατο του εμβρύου.

Παράλληλα, το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ ανέφερε 18 ανακλήσεις σχετικές με το κρέας και τα πουλερικά. Ορισμένες από τις περιπτώσεις με την μεγαλύτερη δημοσιότητα αφορούσαν κακάο μολυσμένο πιθανώς με μελαμίνη, σάλτσα ντομάτας της οποίας η ετικέτα δεν ανέφερε το περιεχόμενο συστατικό γάλακτος καθώς και διάφορα προϊόντα βοείου κρέατος με πιθανή μόλυνση Ε-coli.

Οι περιπτώσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να σημάνει συναγερμός στη βιομηχανία τροφίμων και να σπείρουν την ανησυχία σε κάθε διευθυντικό στέλεχος.

Πράγματι, μια έρευνα του 2008 της AMR Research μεταξύ 251 ανώτερων στελεχών υπεύθυνων για την αλυσίδα εφοδιασμού επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, έδειξε ότι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις είχαν συμμετοχή σε μια ανάκληση προϊόντος επικίνδυνου για την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών το 2007, και ότι σε πάνω από το 50% των περιπτώσεων οι ζημίες που συνδέονται με τις ανακλήσεις αυτές υπερβαίνουν τα 10 εκατομμύρια δολάρια. Στην πραγματικότητα, η μελέτη διαπίστωσε ότι το 40% των ερωτηθέντων είχε ζημίες ύψους τουλάχιστον 20 εκατομμύρια δολάρια το 2007. Και αυτό παρά το γεγονός ότι οι διαδικασίες και τα συστήματα ιχνηλασιμότητας ήταν σε θέση να αποτρέψουν πολλά από αυτά τα περιστατικά.

Συν τοις άλλοις, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο παρατεταμένης αντίδρασης των καταναλωτών εξ αιτίας μιας ανάκλησης προϊόντος. Σύμφωνα με χωριστές έρευνες που διεξήχθησαν από την Deloitte Consulting LLP και την Gallup Inc το 2008, περίπου το 60 % των Αμερικανών έχουν αποφύγει ορισμένα τρόφιμα ή ολόκληρες μάρκες, λόγω μιας ανάκλησης. Μέχρι το Φεβρουάριο του 2010, οι πωλήσεις φυστικοβούτυρου είχαν πτώση 25% για όλες τις μάρκες ανεξαιρέτως, ασχέτως εμπλοκής ή όχι σε ανάκληση προϊόντος. Η ανησυχία των καταναλωτών επιτείνεται από το γεγονός ότι πολλές ανακλήσεις γίνονται καθυστερημένα, είναι εξαιρετικά χρονοβόρες στην εξέλιξή τους και έχουν ημιτελή αποτελέσματα.

Η μελέτη αποκαλύπτει ότι παίρνει στις εταιρείες τροφίμων και ποτών, κατά μέσο όρο, 14 ημέρες μέχρι να διαπιστώσουν την ανάγκη για ανάκληση και 34 ημέρες για να την θέσουν σε εφαρμογή. Κατά τη στιγμή εκείνη, λιγότερο από το 40% του μολυσμένου προϊόντος είναι δυνατόν να συλλεχθεί επειδή το υπόλοιπο είτε έχει ήδη καταναλωθεί ή πεταχτεί, επισημαίνει η μελέτη.

Παρά την αντίληψη μεταξύ των εταιρειών τροφίμων ότι κάνουν καλή δουλειά σχετικά με τη διαχείριση της ποιότητας των προϊόντων τους, η δραματική κλιμάκωση του κόστους των ανακλήσεων αποδεικνύει ότι «η συνήθης πρακτική» δεν είναι επαρκής. Στην πραγματικότητα, οι παραγωγοί τροφίμων θα πρέπει να πάρουν πολύ περισσότερα προληπτικά μέτρα σχετικά με τη διαχείριση της ασφάλειας των τροφίμων, τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων και τη μείωση των κινδύνων της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ενώ η βιομηχανία τροφίμων και ποτών ως σύνολο δείχνει απροθυμία να υιοθετήσει σύγχρονο λογισμικό ιχνηλασιμότητας, πολλές εταιρείες φαίνεται να αναγνωρίζουν ότι είναι πλέον καιρός να προχωρήσουν σε αλλαγές. Περισσότερες από τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις απάντησαν ότι σχεδιάζουν να δαπανήσουν σημαντικά ποσά προκειμένου να βελτιώσουν τον χρόνο αντίληψης προβλημάτων ποιότητας προϊόντων ώστε να προχωρήσουν σε ανάκληση. Κατά το ίδιο ποσοστό απήντησαν ότι θα επενδύσουν στη βελτίωση της ιχνηλασιμότητας της αλυσίδας εφοδιασμού.

Οι παραγωγοί τροφίμων και ποτών αντιμετώπιζαν πάντα την απειλή των ζητημάτων ασφάλειας των τροφίμων και ανακλήσεων. Αλλά η πιθανότητα ανάκλησης προϊόντων που περιέχουν μολυσμένα, μη συμβατά, ή με εσφαλμένη σήμανση συστατικά είναι πλέον μεγαλύτερη καθώς η πολυπλοκότητα της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών έχει ενταθεί. Πληθώρα κανονισμών – ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, και αυξημένες ανάγκες των πελατών, επιβάλλουν νέες απαιτήσεις για τον σχεδιασμό, τη σήμανση και την παραγωγή των προϊόντων.

Πού Υστερούν οι Εταιρείες Τροφίμων και Ποτών

Καθώς οι απαιτήσεις για ποιότητα και κανονιστική συμμόρφωση των προϊόντων αυξάνουν, παράλληλα αυξάνουν και οι απαιτήσεις για τη διαχείριση ολόκληρου του κύκλου ζωής του προϊόντος. Δυστυχώς, πολλές εταιρείες δεν διαθέτουν τις απαραίτητες διαδικασίες για την ανάπτυξη, την παραγωγή και τη διαχείριση προϊόντων, για την επαρκή προστασία του ονόματος. Συγκεκριμένα, δεν έχουν τα συστήματα, τις διαδικασίες και τις ακολουθητέες πολιτικές για τον αποκλεισμό σφαλμάτων προϊόντων. Στερούνται επίσης τα εργαλεία για την επισήμανση μολυσμένων συστατικών από έναν προμηθευτή, τον έγκαιρο εντοπισμό της έκθεσής τους, και για τον περιορισμό της έκτασης του προβλήματος προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις στο όνομα.

Το πρόσφατο σκάνδαλο με το κρέας αλόγου που προωθήθηκε ως βοδινό κρέας και σήμανε συναγερμό για πάνω από 50.000 τόνους κρέατος σε όλη την Ευρώπη, μαζί με μια προηγούμενη ανάκληση προϊόντος στη Βρετανία που περιείχε ένα κτηνιατρικό φάρμακο απαγορευμένο για την ανθρώπινη τροφική αλυσίδα, είναι μια καλή απόδειξη.

Οι ρυθμιστικές αρχές ανταποκρίνονται στις απειλές και το τοπίο της ασφάλειας των τροφίμων διέρχεται μια σεισμική αλλαγή. Ακολουθώντας τα χνάρια των ΗΠΑ και της ΕΕ στη νομοθεσία για τα τρόφιμα και για την ασφάλεια των προϊόντων, πολλές χώρες έχουν θεσπίσει ή θεσπίζουν αυστηρότερους νόμους, καθώς και οι κανονισμούς για τις διαδικασίες ανάκλησης προϊόντων. Κάθε χρόνο, χιλιάδες ανακλήσεις για θέματα ασφάλειας ανακοινώνονται και ενεργοποιούνται από επιχειρήσεις και ρυθμιστικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο. Τα έξοδα ανάκλησης για τη βιομηχανία τροφίμων εκτιμάται ότι υπερβαίνουν το 1 δις δολαρίων ΗΠΑ ετησίως. Σε γενικές γραμμές οι ανακλήσεις προϊόντων τροφίμων έχουν φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα και έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην κερδοφορία πολλών εταιρειών.

Περαιτέρω, βραχυπρόθεσμα έσοδα χάνονται λόγω της ανάκλησης/καταστροφής των προϊόντων, ενώ σε μακροπρόθεσμη βάση, σε ορισμένες περιπτώσεις, η ζημία που γίνεται σε επώνυμα προϊόντα μπορεί να απαιτήσει χρόνια για την επανόρθωση. Μπορεί ακόμη και να οδηγήσει σε πτώχευση, ή σε οριστικό κλείσιμο της επιχείρησης.

Ωστόσο, μια καλά οργανωμένη ανάκληση μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αν και το κόστος που συνεπάγεται για τη διαχείριση του περιστατικού και την αποκατάσταση του κύρους της επιχείρησης θα είναι υψηλό.

Η Πολυπλοκότητα του Κόστους

Το άμεσο κόστος της ανάκλησης ενός προϊόντος περιλαμβάνει το κόστος για την απομάκρυνση του προϊόντος από την αγορά και τη στη συνέχεια καταστροφή του, την επικοινωνία με τους κατά τόπους διανομείς, τους λιανοπωλητές και τους πελάτες που μπορεί να το έχουν αγοράσει, νομικές διαδικασίες, την ευθύνη για τον έλεγχο και τις επιθεωρήσεις, και τις αντικαταστάσεις του προϊόντος. Οι έμμεσες δαπάνες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της ζημίας στη φήμη της μάρκας και της εταιρείας, τις μακροπρόθεσμες απώλειες στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, δαπάνες μάρκετινγκ και διαφήμισης για την ανάκτηση του μεριδίου αγοράς και την αύξηση του κόστους ασφάλισης αστικής ευθύνης προϊόντος.

Λύσεις

Μια βασική πτυχή της προληπτικής διαχείρισης κινδύνου αφορά τον εκ των προτέρων σχεδιασμό για την αντιμετώπιση της κρίσης και την προστασία της εταιρείας με την εξασφάλιση των κατάλληλων επιπέδων ασφαλιστικής κάλυψης. Εκτός από το να βοηθήσει στην, αλλά και να επιβάλλει την, εκπόνηση ενός αποτελεσματικού σχεδίου ανάκλησης του προϊόντος, η ασφάλιση θα αποτελέσει το κίνητρο προκειμένου οι υπεύθυνοι να αποκτήσουν αίσθηση της ανάγκης και να ενεργοποιήσουν μια ανάκληση τη στιγμή που θα χρειαστεί.

Εκτός από την κάλυψη για τα έξοδα που προκύπτουν από την ανάκληση καθεαυτή και την αντικατάσταση των προϊόντων, καθώς και τις νομικές υποχρεώσεις, η ασφάλιση μπορεί να καλύψει τις βραχυπρόθεσμες δαπάνες όπως η διαχείριση της κρίσης, σχέσεις με τα ΜΜΕ, το κόστος καθαρισμού του εργοστασίου, και την απώλεια των ακαθάριστων εσόδων, όπως η απώλεια μιας σύμβασης, που προκύπτουν επίσης από την ανάκληση.

Η ασφαλιστική κάλυψη για ανάκληση προϊόντος προστατεύει την ασφαλιζόμενη επιχείρηση για ίδιες δαπάνες καθώς και για δαπάνες τρίτων. Η ασφάλιση θα πρέπει να παρέχει τη δυνατότητα ανάκτησης του κόστους ανάκλησης των προϊόντων, καθώς και όλων των δαπανών που αφορούν τρίτους όπως την αποζημίωση των λιανοπωλητών και των χονδρεμπόρων.

Ο σχεδιασμός για έγκαιρη και αποτελεσματική κινητοποίηση έστω και για το δυσμενέστερο σενάριο μπορεί να σημαίνει τη διαφορά μεταξύ της επιβίωσης της επιχείρησης ή την κατάρρευσή της.

Για τον τελικό καταναλωτή , μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου.

Η EXL Consulting προσφέρει ένα ευρύ φάσμα συμβουλευτικών υπηρεσιών διαχείρισης κινδύνων και ασφάλισης, προκειμένου να βοηθήσει τις εταιρείες τροφίμων και ποτών να σχεδιάσουν, να διαχειριστούν και να αμβλύνουν την πιθανή έκθεση σχετικά με προϊόντα που παράγονται και διανέμονται σε όλο τον κόσμο. Οι εξειδικευμένες υπηρεσίες μας περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό και την ενεργοποίηση της ανάκλησης, σχέδια διαχείρισης κρίσεων και συνέχισης επιχειρησιακής δραστηριότητας, καθώς και χαρτογράφηση των κινδύνων που απειλούν το προϊόν. Επίσης να συμβουλεύουμε και βοηθούμε μεγάλες εταιρείες τροφίμων για τη δημιουργία και τη συνολική δόμηση ασφαλιστικών καλύψεων ανάκλησης προϊόντος.

Η ασφάλιση αστικής ευθύνης προϊόντος δεν αποτελεί υποκατάστατο για την κάλυψη της ανάκλησης προϊόντος. Η ασφάλιση αστικής ευθύνης προϊόντος ενεργοποιείται εφόσον το προϊόν έχει εισέλθει στην εφοδιαστική αλυσίδα και έχει προκαλέσει υλικές ζημίες ή σωματικές βλάβες. Διάφορες επεκτάσεις είναι διαθέσιμες στην κάλυψη ασφάλιση αστικής ευθύνης προϊόντος, αλλά καλύπτουν μόνο τις άμεσες δαπάνες ανάκλησης.

Η ασφάλιση ανάκλησης προϊόντος προστατεύει τα έσοδα της εταιρείας, τον ισολογισμό και τις συμβάσεις με τους πελάτες μεταπωλητές, και ως εκ τούτου παρέχει υποστήριξη για τη φήμη της εταιρείας και της μάρκας με ένα κόστος εύκολα απορροφήσιμο.

Share This